JAG HOPPAS JAG KAN HJÄLPA DIG

Jag hade ett långt samtal med min vän i dag som kom tillbaka till familj och till vänner från en kille som inte allt behandla henne väl, hon ringde mig och grina. Hon ville tillbaka och ropade på min hjälp för att hon vet att hon inte bör tänka i de banorna. Men det som nämns här nedanför det är exakt så han har behandlat henne. Och jag kan inte klandra henne för att må dåligt och vara hjärntvättad för det är exakt det hon är. Men jag ska göra allt i min makt för att hjälpa henne. Han ringer hela tiden han stör hennes sömn och säger att han ska ändra på sig. Han kommer aldrig att göra det, Hon måste våga säga hej då till mobilnumret och hitta sig själv igen utan han i sin närvaro.


Kvinnomisshandel är mer än bara slag och sparkar, han nervärderar henne så pass mycket genom att säga fula saker så som, hora, du är ju dum i huvudet, han säger att allt du gör är fel och att hon inte förstår sig på någonting. Det är också misshandel när man blir så pass nervärderad med "enkla" ord.

Han kan också gå loss på att riva ner saker då han blir arg, boxa på dörrarna bara för att få en känsla av rädsla hon kvinnan. Helt plötsligt så blir alla nära och kära horor och äckel, "hur kan du umgås med den där människan", "varför ringer hon dig för". Krav på att hela tiden visa uppskattning till manen och tacksamhet, du ska vara glad för att jag lever med dig, att du har mig, ingen annan vill väl ha dig, så tänk vart du skulle hamna då...

KONTROLL det är vad han vill ha "Var har du varit? Vem pratade du med?" Han läser varje steg du tar och mobilen är de första han tittar på när du kommer hem. Han till och med kollar i trosorna när du varit ute. Han är svartsjuk på allt från den gamla killen till familj och vänner. Och hela tiden ska han skapa ett dåligt samvete hos dig genom att säga att allt är ditt fel, om du var gjort så istället, om du älskade mig så skulle du...


Knepet är alltså att hela tiden växla mellan värme och våld, isolera henne från omgivning och begränsa resten va livsutrymmet. Hans mål kommer hela tiden att vara att hålla henne underordnad och att ha och utöva makt och kontroll.

Mannen vill skapa ett beroende hos kvinnan och försvaga henne till kropp och själ. Tills det ibland går så lång att han mördar henne.

Men trots de nervärderande orden och slagen på kroppen så stannar kvinnan oftast, kanske för att.

Det en gång började med kärlek, som vilket förhållande som helst.

För att en kvinnomisshandlare växlar mellan våld och värme.

För att en man som misshandlar sin kvinna först har plockat bort hennes sociala skyddsnät. Han har fått bort henne från släkt, vänner och arbetskamrater.

För att en misshandlad kvinna tror att ingen kan eller vill hjälpa henne.

För att hon genomgått vad som kallas normaliseringsprocessen.

För att en misshandlad kvinna är rädd att inte bli trodd.

För att en misshandlad kvinna är rädd att bli dödad.


En människa som regelbundet blir misshandlad tappar tillslut all sin självkänsla och all känsla för vad som är rätt och fel. En misshandlad kvinna ( det gäller både fysiskt och pysiskt) tar på sig skulden för att hon blir slagen. Kvinnan kan stanna hos en man som slår av rädsla för att bli utsatt för ännu värre misshandel. Hon är rädd att bli dödad, rädd att bli socialt utstött, rädd för ensamhet. rädd för att mista barnen. Kvinnan mister inte hoppet om en förändring till det bättre. Att han skall sluta slå.

DET KOMMER ALDRIG BLI BÄTTRE


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0